De tolheffing voor personenauto’s die Duitsland wil invoeren is discriminerend voor buitenlandse automobilisten. De zogenoemde Maut is in strijd met het Europees recht, oordeelt het Europees Hof van Justitie in een zaak die is aangespannen door Oostenrijk met steun van Nederland.
De heffing voor het gebruik van de autobahn zou in oktober 2020 ingaan. Volgens de Europese rechter zou de economische last ervan echter enkel op de schouders komen van buitenlandse automobilisten omdat Duitse autobezitters volledig worden gecompenseerd.
Volgens de Duitse plannen zouden buitenlanders die de grote wegen willen gebruiken kunnen kiezen tussen een tiendagenvignet, een tweemaandenvignet of een jaarvignet. De prijs is afhankelijk van het motortype en hoe vervuilend de auto is. Het jaarvignet zou maximaal 130 euro gaan kosten.
Elke houder van een in Duitsland geregistreerd voertuig moet hoe dan ook de jaarkaart kopen, maar wordt vrijgesteld van motorvoertuigenbelasting voor een bedrag dat minstens gelijk is aan de heffing die zij hebben moeten betalen. Dat is discriminerend voor buitenlandse autobezitters, stelt het Hof, dat met zijn uitspraak ingaat tegen het advies van de advocaat-generaal in februari.
De Europese Commissie stelde eerder al dat de Maut in strijd is met het Europees recht, maar trok ruim twee jaar geleden een strafprocedure in omdat Berlijn maatregelen zou hebben genomen die discriminatie van buitenlandse automobilisten uitsluiten. Oostenrijk was het daar niet mee eens en stapte naar het EU-hof, met steun van Nederland.
Duitse tolheffing gaat niet door
De Duitse tolheffing is door de uitspraak van het Europees Hof in haar huidige vorm van tafel, zei de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer (CSU) dinsdag. "Dit oordeel moeten we respecteren en accepteren."
De minister stelde een werkgroep in die de gevolgen van de uitspraak in kaart moet brengen, meldt de krant Tagesspiegel. Scheuer verzekerde dat het oordeel van het hof niet betekent dat Duitsland nu afziet van het beprijzen van weggebruik. Hij verwees naar andere EU-landen waar dit al het geval is.
De minister noemde de uitspraak "verrassend" omdat in Duitsland parlement en regering geen problemen zagen met de tolheffing en ook de Europese Commissie ermee instemde. "Dit is geen mooie dag voor de financiering van infrastructuur in Duitsland."